Boeddha make-over
Boeddha betonlook
Ik ontdekte laatst in een winkel een paar glazen Boeddha’s. Nu wilde ik al heel lang een Boeddha hebben, maar om nou een glazen exemplaar aan te schaffen in groen, lime of paars? Nee, dat was niet mijn bedoeling. Blijkbaar niemands bedoeling trouwens, want het trio stond daar heel sneu, afgeprijsd voor 5 euro per stuk.
Enfin, aangezien ik alles verf wat langer dan 10 seconden stilstaat, heb ik ze gewoon meegenomen, met de bedoeling ze een make-over te geven.
Ik begon met de groene Boeddha. Mijn doel was om het glazen beeld te transformeren tot een stenen beeld. Ik bracht eerst Abbondanza multiprimer aan om de verf te laten hechten op het glas. Daarna een laagje donkergrijze krijtverf (Slate), ingewassen en bewerkt met Pure White en voor een extra mat poederig effect Antiquing Powder Dusty White.
Door textuur aan te brengen met de kwast krijgt het gladde glas meer het uiterlijk van steen. Bij het inwitten met witte krijtverf en Antiquing Powder wordt dit geaccentueerd.
Boeddha Antiek zilver
Daarna is Boeddha twee aan de beurt. Deze kreeg een antiek zilver effect. Ook hier begon ik met een donkergrijze basis. Een donkere ondergrond, zwart of blauw is de beste ondergrond voor bladzilver. Daarna bracht ik het bladzilver aan en patineerde het beeld voor een mooie antieke look.
Het bladzilver heb ik verouderd met een zwart patina. Samen met kleine barstjes en krasjes waar de donkere ondergrond tevoorschijn komt, zorgt dit voor een mooi doorleefd effect.
Het resultaat is een doorleefde antiek zilver look. Als je wilt zien hoe je zo’n antiek zilver effect kunt aanbrengen klik dan hier voor een instructievideo op ons YouTube kanaal.
Boeddha verdigris
Tijd voor de laatste Boeddha. Deze wilde ik behandelen met een oude verftechniek; ‘verdigris’. Dat is het effect van geoxideerd brons of koper. Deze techniek bestaat uit diverse lagen groene en turquoise krijtverf op een goud- of bronskleurige basis. Hier en daar gebruikte ik ook een beetje oker pigment. De verf wordt dik en met textuur opgebracht, de verschillende kleuren worden door elkaar heen gewerkt, waarna alles weer met water wordt behandeld om de verf weer te verdunnen en de kleuren te laten lopen. Bepaalde delen worden geschuurd en als finishing touch heb ik hier en daar wat goudkleurige verguldwas aangebracht.
Hierboven zie je goed alle verschillende lagen, de goudbronzen basis, de textuur en de goud/koper accenten. Tip: met de Abbondanza Patina Effect set kun je dit effect gemakkelijk aanbrengen.
Deze techniek en dit kleurenschema blijven voor mij favoriet.
Ik hoop dat je geïnspireerd bent geraakt door deze voorbeelden!
xoxo Mirjam